Немає людини - немає проблеми Деякі гіпотези щодо взаємозв'язку масових політичних репресій з масовою культурою і побутовою злочинністю

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Микола Слюсаревський
Ірина Ревера

Анотація

Обґрунтовується потреба переходу від умоглядних тверджень до конкретно-наукового розроблення проблеми впливу трагічних подій радянського минулого на масову психологію та поведінку сучасних українців. На думку авторів, обов’язковим проміжним кроком на цьому шляху має стати висунення придатних для емпіричної перевірки наукових гіпотез. Робиться спроба запропонувати гіпотетичний конструкт, що поєднує масові політичні репресії 30-х років ХХ ст. з фактами побутової злочинності в посттоталітарних суспільствах і зразками сучасної масової культури. Як факти побутової злочинності розглядаються замовні вбивства, що скоюються заради вирішення пересічними громадянами життєвих проблем; як зразки масової культури аналізуються телесеріали, що мимохіть “підказують” такий спосіб вирішення життєвої проблеми. При цьому констатується принципова відмінність ставлення до вбивства у видовищних практиках масової культури і класичних творах художньої літератури, які, засуджуючи вбивство як найтяжчий злочин, засвідчують водночас наявність у масовій психології тенденцій прийнятності побутової злочинності як способу вирішення життєвих проблем. Припускається, що, маючи опертя в масовій психології, політичні репресії 1930-х років справили на неї “зворотний” деструктивний вплив, посиливши та поглибивши згадані тенденції. Висувається також припущення, що інспіроване політичними репресіями трансгенераційне вкорінення стереотипів побутової злочинності відбувається, з одного боку, безпосередньо (за допомогою каналів міжпоколінної комунікації), з другого – за посередництвом масової культури, яка теж обтяжена психологічними наслідками масових політичних репресій. Здійснено мисленнєвий експеримент, що продемонстрував можливість операціоналізації запропонованого гіпотетичного конструкта і, отже, його емпіричної перевірки.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Слюсаревський, М., & Ревера, І. (2017). Немає людини - немає проблеми: Деякі гіпотези щодо взаємозв’язку масових політичних репресій з масовою культурою і побутовою злочинністю. Проблеми політичної психології, 20(1), 3-18. https://doi.org/10.33120/popp-Vol20-Year2017-16
Розділ
Articles

Посилання

Kruchiv, R., Romaniv, O. (2005). Vidlunnia holodomoru-henotsydu, 1932–1933: ethnokulturni naslidky holodomoru v Ukraini [The echo of Holodomor-henocide, 1932-1933: enthocultural consequence of Holodomor in Ukraine]. Lviv: Shevchenko Scientific Society (ukr).

Horbunova, V. and Klymchuk, V. (2017). Chy varto radity zhyttiu: yakymy ye psykholohichni naslidky Holodomoru v povsiakdennomu zhytti ukraintsiv [Is it worth to be glad about life: what are psychological consequences of olodomor in everyday life of Ukrainians]. Ukraina moloda [Young Ukraine], 8 August (ukr).

Horbunova, V. and Klymchuk, V. (2017). “My mozhemo stavaty plich-o-plich ne lyshe pid chas revolutsii, a i shchodnia” [We can stand side-by-side not only during revolutionary times but every day]. Uriadovyi kurier [Government courier], 27 October (ukr).

Hornostay, P. P. (2012). Kolektyvna travma ta grupova identychnist [Collective trauma and group identity]. Psykholohichni perspektyvy. Spetsialnyi vypusk “Aktualni problemy psykholohii malykh, serednikh ta velykykh grup. Vol. 2. Problema tsilisnosti suspilstva, hrupy ta osobystosti [Psychological perspectives. Special Issue “Actual problems of psychology of small, medium and large groups”. Problem of integrity of society, group and personality], pp. 89–95 (ukr).

Hornostay, P. P. (2014). Kollektivnyye travmy i natsionalnyy kharakter [Collective trauma and national character]. Psykholohichne konsultuvannia i psykhoterapiia [Psychological counselling and psychotherapy], 1-2, 127–137 (rus).

Dostoyevskiy, F. (2001). Prestupleniye i nakazaniye [Crime and punishment]. Moscow: Olimp Publ. (rus).

Zola, E. (1986). Thérèse Raquin; Damskoye schastye: Romany [Thérèse Raquin; Ladies Paradise: Novels]. Kishinev (rus).

Kravchenko, B. (1997). Sotsialni zminy i natsionalna svidomist v Ukraini XX st. [Social change and national conscious in Ukraine in XX century]. Kyiv: Osnovy Publ. (ukr).

Kulchytskyi, S. (2004). Demohrafichni vtraty Ukrainy u XX stolitti [Demographical loss of Ukraine in XX century]. Dzerkalo tyzhnia [Week mirror]. 2-8 October (ukr).

Lashchenko, O. Holodomor yak factor vplyvu na suspilnu psykholohiiu [Holodomor as an impact factor for psychology of society], retrieved at: http://www.radiosvoboda.org (ukr).

Leskov, N. (1981). Ledi Makbet Mtsenskogo uyezda [Lady Macbeth of the Mtsensk District]. Povesti i rasskazy [Novels and short stories]. Moscow: Pravda Publ. (rus).

Mace, J. (2008). Pisliahenotsydne seredovyshche [After-genocide environment]. Den’ i vichnist Dzheimsa Meisa [Day and eternity of James Mace]. Kyiv, pp. 156–157 (ukr).

Naydonova, L. A. (2011). Transheneratsiina peredacha psykholohichnoi travmy holodomoru [Trans-generational transfer of psychological trauma of Holodomor]. Psykholohichni perspektyvy. Spetsialnyi vypusk “Psykholohichni ymiry ukrainskoho sotsiokulturnoho prostoru” [Psychological perspectives. Special Issue “Psychological Dimensions of Ukrainian socio-cultural space”], pp. 3-12 (ukr).

Naydonova, L. A. (2012). Istorychna travma spilnoty: yak nashchadkam pamiataty trahichne? [Historical trauma of community: how successors should remember the tragedy?]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota [Practical psychology and social work], 2, 48–55 (ukr).

Obushny, M. and Voropayeva, T. (2009). Polityko-psykholohichni aspekty Holodomoru 1932–1933 rokiv [Political and psychological aspects of Holodomor of 1932-1933]. Sotsialna psykholohiia [Social psychology], 2, 39–48 (ukr).

Ohirko, O. (2002). Dukhovno-moralni naslidky holodomoru v Ukraini [Spiritual and moral consequence of Holodomor in Ukraine]. Personal [Personel], 11, 25–27 (ukr).

Bazhan, O. and Podkur, R. (2013). Politychni represii v Ukrainskii RSR 1937–1938: doslidnytski refleksii ta interpretatsii. Do 75-richchia “Velykoho teroru” v SRSR [Political repression in Ukrainian Soviet Republic in 1937–1938: research and interpretation. For 75 years anniversary of “Great Terror” in USSR]. Kyiv: Institute of history of Ukraine (ukr).

Psykholohichni naslidky holodomoru – zanyzhena samootsinka i strakh ukraintsiv pered vladoiu [Psychological consequence of Holodomor – low self-esteem and fear of authority of Ukrainians]. Dzerkalo tyzhnia [Week mirror] (2012). 20 November (ukr).

Stasiv, L. V. (2003). Neobkhidno povernuty i zberehty henetychnu pamiat [We need to get back and preserve genetic memory]. Holodomor 1932–1933 rokiv yak velychezna trahediia ukrainskoho narodu [Holodomor of 1932–1933 as a huge tragedy of Ukrainian nation]. Materials of All-Ukrainian scientific conference, Kyiv (ukr).

Trofimova, N. and Sonyuk, V. (2003). Yaki sotsialno-psykholohichni naslidky Holodomoru? [What are the social and psychological consequences of Holodomor?]. Den’ [Day], 22 November (ukr).

Shakespeare, W. (1986). Makbet [Macbeth]. In William Shekspir, Tvory v shesty tomakh. Tom 5 [William Shakespeare. Works in 6 volumes. Vol. 5]. Kyiv: Dnipro Publ. (ukr).

Shakespeare, W. (1953). Makbet [Macbeth]. In William Shekspir, Izbrannyye proizvedeniya [Selected works]. Moscow (rus).

Shytuyk, M. (2002). Holod – henotsyd 1933 roku: istoryko-politolohichnyi analiz sotsialno-demohrafichnykh ta moralno-psykholohichnykh naslidkiv na terytorii Mykolaivshchyny [Famine-genocide of 1933: historical and political analysis of social-demographic and moral-psychological consequences on the territory of Mykolaiv region]. Mykolaivshchyna: litopys istorychnykh podii [Mykolaiv region: сhronicle of historical events]. Mykolaiv (ukr).